DGOCblog webwinkel omzet verhogen op de korte en lange termijn

Webwinkel omzet verhogen op de korte en lange termijn

Om de omzet van je webwinkel te verhogen kun je verschillende technieken toepassen. Technieken
voor de korte termijn, en technieken voor de lange termijn.

Welke technieken worden hier bedoeld? En welke technieken vallen onder de lange termijn aanpak
en welke technieken vallen onder de korte termijn aanpak? In dit artikel lees je meer en je kunt natuurlijk ook naar de video kijken!

Video: https://youtu.be/bUoMtbM8JnM

Webshop omzet verhogen met Zoekmachine Marketing

Zoals je misschien weet, bestaat zoekmachine marketing uit twee belangrijke elementen; SEA en
SEO.

Wat is SEA?

SEA staat voor ‘Search Engine Advertising’. Wanneer je SEA toepast, dan adverteer je
binnen de zoekmachine. Onder welke aanpak valt SEA? Juist; SEA is een techniek voor de korte
termijn. Als je zou willen, zou je vandaag nog een advertentiecampagne kunnen inrichten om
mensen (leads) naar jouw webshop te krijgen, en indirect (hopelijk!) een artikel of dienst te
verkopen. Het gaat hier om direct verkeer naar jouw website, gegarandeerd verkeer, waarvoor je
een prijs per klik betaalt. Google Adwords heeft overigens enorm veel opties, je kunt naast een prijs
per klik (Pay per click – PPC) betalen per weergave of per action. Een action is in dit geval vaak een
conversie. De beste conversie is natuurlijk wanneer iemand een van jouw producten koopt!

Wat is SEO?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. Belangrijk bij SEO is dat je jouw webshop
optimaliseert voor de zoekmachines zoals Google, Bing en andere zoekmachines. Met SEO zorg je dat
de positie in de zoekresultaten van deze zoekmachines hoger wordt. Het gaat hier natuurlijk om de
niet-betaalde zoekresultaten. Advertenties staan meestal helemaal bovenin, waarna organische
resultaten volgen.

Bij SEO ga je aan de slag met de techniek van jouw website; belangrijke factoren
hier zijn;

  • Laadsnelheid
  • Mobielvriendelijkheid van jouw webshop
  • Het gebruik van Keywords
  • Goede titels en omschrijvingen
  • Populariteit
  • Linkbuilding

Dit zijn een aantal van de factoren waar zoekmachines rekening mee houden bij het indexeren van
jouw website. SEO is een techniek die je toe kunt passen voor meer omzet op de lange termijn. Het
duurt altijd even voordat Google en Bing websites indexeren. Waar je bij SEA kunt rekenen op
gegarandeerd verkeer naar jouw website tegen betaling, ga je bij SEO een traject aan voor de lange
termijn. Met verschillende tools kun je het proces wel meten, Google Search Console is zo’n handige
tool!

Meer omzet dankzij Affiliate Marketing

Wat is affiliate marketing? Affiliate marketing is voor veel internetondernemers de gouden sleutel tot
meer omzet. Als adverteerder van een product, kun jij de kanalen van derden inschakelen om jouw
producten te verkopen. Deze kanalen (affiliates) hebben standaard advertentieruimte op hun
websites, jij als adverteerder kunt gebruik maken van deze advertentieruimte. Wanneer een
geïnteresseerde bezoeker klikt op de advertentie, wordt hij automatisch doorgestuurd naar jouw
website. Door middel van een affiliate URL, wordt de bezoeker gevolgd op jouw website.

Doet de bezoeker een aankoop op jouw webshop? Dan ontvangt de affiliate een bepaald percentage
van jouw omzet. Win-win! Bol.com is een bekende adverteerder en werkt regelmatig samen met
affiliates. Affiliate marketing is een vrij directe aanpak, een aanpak voor de korte termijn.

E-mail marketing inzetten voor een webshop

E-mail marketing is typisch een van de online marketing middelen die zowel op de korte termijn als
de lange termijn ingezet kan worden. Meer omzet met jouw webshop dmv e-mail marketing is
bijvoorbeeld erg gericht op de korte termijn; denk aan speciale aanbiedingen voor kerst, of een
kortingscode die drie dagen geldig is.

E-mail marketing wordt ook toegepast als lange termijn strategie; bijvoorbeeld wanneer er e-mails
worden gestuurd over nieuwe content, nieuwe podcasts of ontwikkelingen in de markt. De reden dat
deze e-mails worden verstuurd is om top-of- mind te blijven bij jouw ideale doelgroep. Wanneer jij
top-of- mind bent en blijft, kun je na een aantal mailtjes met waardevolle informatie gerust een
aanbod doen. Dit is een typisch voorbeeld van E-mail marketing op basis van een content kalender.

Een gebruikelijke methode voor E-mail marketing in een content kalender is de “80/20” methode:

– 80% waardevolle info;
– 20% verkopen.

Zorg ervoor dat 80% van al jouw uitingen bestaan uit waardevolle informatieve content, en 20% van
jouw uitingen uit aanbiedingen of algemene mailtjes om te verkopen. Wanneer namelijk 100% van
jouw content bestaat uit commerciële e-mails, kun je ervanuit gaan dat men geen zin meer heeft om
geabonneerd te blijven op jouw nieuwsbrief. Al met al, valt e-mail marketing onder beide pijlers.

Meer bezoekers dankzij social media marketing

Valt social media marketing onder de technieken voor de lange termijn of onder de technieken voor
de korte termijn? Ook hier kun je over twisten. Het is hoofdzakelijk bedoeld voor de lange termijn,
net als bij e-mail marketing maakt social media marketing vaak deel uit van content kalender. Men
klikt vaak door naar jouw webshop omdat je iets goeds uitstraalt. Lead magnets (middelen om meer
personen tot een actie te krijgen), worden net als bij e-mail marketing vaak toegepast. ‘Download
het e-book nu!’ Komt het je bekend voor?

We hebben bijvoorbeeld een webwinkel in hardloopkleding, waarvoor we een campagne op
Facebook hebben gedraaid. Het downloaden van het e-book ‘Hoe ren ik mijn eerste 5km?’ stond in
deze campagne centraal. Dit is typisch lange termijn, je verzamelt nu data, je bouwt een relatie op en
wanneer men vaker met jouw merk in aanraking is gekomen, kun je ze via e-mail marketing
benaderen en uiteindelijk producten of diensten laten afnemen.

Mijn advies; gebruik ze beide!

Marc