Webwinkel van Amazon lanceert in Nederland [de gevolgen]
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 januari 2020 

Webwinkel van Amazon lanceert in Nederland

We kunnen er niet meer omheen, de webwinkel van Amazon is gearriveerd in Nederland en zal binnenkort volledig los gaan met een volwaardige online shop in ons land en daarbij nog veel meer. Alles wat in de landen om ons heen, zoals Engeland, Frankrijk en Duitsland al plaats heeft gevonden komt nu op ons af. Wat zijn de gevolgen die we verwachten op korte en wat langere termijn?


Item van EenVandaag over de komst van Amazon naar Nederland.

De webwinkel van Amazon begon met boeken

Je kunt het je haast niet meer voorstellen, maar Amazon begon in 1994 vanuit de garage van Jeff Bezos met het verkopen van boeken tegen lage marges. Het idee was dat een breed aanbod uiteindelijk winstgevend zou zijn. Ik schreef als eens eerder een artikel over Amazon in Nederland, waar ik hier wat dieper op in ging en waar je een van de eerste interviews met Jeff Bezos kon bekijken.

Amazon biedt ondernemers een internationale markt

Een groot voordeel van het aanbieden van je producten in de webwinkel van Amazon is dat je direct een enorm groot potentieel hebt. Ben je leverancier in Nederland en wil je in Duitsland je producten verkopen? Geen probleem. Maak gebruik van de logistieke diensten van Amazon en leg je voorraad in hun magazijnen neer. Amazon neemt het gehele proces uit handen.

Logistiek door de webwinkel van Amazon

Hierin schuilt ook het gevaar dat Amazon steeds meer macht in handen krijgt. Een van de grote vragen is waar deze ontwikkeling ons zal brengen. In landen als Amerika en Duitsland is Amazon al verantwoordelijk voor zo’n 50% van alle e-commerce transacties.

De webwinkels van Amazon draaien verlies in Europa

We kennen het van meer grote bedrijven. Ze nemen zonder blikken of blozen jarenlang een verlies om marktaandeel te verkrijgen. Zo ook in Europa. De retail activiteiten van Amazon in Europa zijn op dit moment verliesgevend en dat zal nog wel even zo blijven. Amazon wil maar al te graag marktaandeel winnen en dat gaat ook ten koste van de posities van andere ondernemingen, waarover later meer.

De voordelen van Amazon in Nederland op de korte termijn

Op korte termijn zijn er met name voor de consument zeker voordelen van de komst van de webwinkel van Amazon naar Nederland. Zo zullen de prijzen van diverse producten gaan dalen. Amazon staat erom bekend om met name gewilde elektronica een stuk voordeliger aan te bieden dan andere partijen dit kunnen. Dit heeft te maken met schaalvoordeel enerzijds en natuurlijk het nemen van een verlies anderzijds.

Daarnaast zal Amazon ook in Nederland Prime gaan lanceren, waarmee er een concurrent voor Netflix bij komt. Je kunt overigens ook nu al lid worden van Prima via de Duitse site, maar dat is toch een weg die relatief weinig mensen bewandelen.

De gevolgen van de komst van de webwinkel van Amazon op lange termijn

Wanneer we naar de wat langere termijn kijken heeft de komst van Amazon gevolgen voor zowel de retail- als de e-commerce wereld.

Binnen de retail wereld zullen de prijzen van non-food producten nog meer onder druk komen te staan. Er zijn de laatste jaren al diverse winkelketens omgevallen. De komst van Amazon zal dit proces vermoedelijke verder versnellen.

Binnen e-commerce verwacht ik gevolgen voor de kleine webwinkel eigenaren en voor de grote spelers.

Gevolgen voor kleine webwinkels

Kleine spelers gaan het moeilijker krijgen dan ooit. Je moet echt een heel duidelijk onderscheidend vermogen hebben om nog bestaansrecht te hebben. Kleine spelers kunnen er ook voor gaan kiezen om hun aanbod juist via Amazon, wat natuurlijk ook een platform is, te gaan verkopen. If you can’t beat them, join them.

Gevolgen voor grote spelers

De webwinkel omzet van Amazon VS NL spelers

Ook voor partijen als Bol.com, Coolblue, Wehkamp en vele andere zal er veel op het spel staan. Amazon heeft geld en dus veel macht. Voor ons in Nederland is Bol.com een mega grote speler, maar hun 2 miljard Euro omzet valt in het niet tegenover de jaaromzet van Amazon van zo’n 197 miljard Euro.

SEO wordt moeilijker voor webwinkels in Nederland

Wanneer wij de link leggen naar de online marketing strategie voor webwinkel in Nederland en dan inzoomen op het stukje SEO, dan zien wij een zeer grote uitdaging. Een mega speler als Amazon zal binnen een enorm korte tijd prominente posities binnen Google gaan claimen. Dat gratis verkeer vloeit allemaal weg bij de bestaande Nederlandse spelers.

Dit effect zien we al bij de Nederlandse versie van AliExpress, maar deze zetten hier nog niet doelbewust groot op in. Bij Amazon zal dit anders zijn. Je kunt je als Nederlandse webwinkel simpelweg niet tegen wapenen.

Ons advies: blijf bij jezelf

De webwinkel van Amazon staat voor de deur en we zullen dit 100% zeker gaan merken. We moeten dan ook de conclusie trekken dat je hier vooral niet te veel bij stil moet staan. Doe vooral je eigen ding en ga uit van je eigen kracht. En als het lucratief kan zijn voor jouw webwinkel, biedt je producten dan ook op hun platform aan.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies