Wilco de Kreij over internationaal online ondernemen
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 april 2017 

Wilco de Kreij over internationaal online ondernemen

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Wilco de Kreij, de man achter producten als Connectio en UpViral.

Wie is Wilco de Kreij?

Ik ben momenteel vooral bezig met diverse software producten. Op mijn zestiende ben ik begonnen met het verkopen van producten en kwam erachter dat ik het online marketing gedeelte het leukst vond. Ik ben echt een marketing-nerd, het is waar ik voor leef. Door de jaren heen wilde ik me meer internationaal gaan focussen omdat die markt groter is. Momenteel zijn we bezig met het ontwikkelen van tools die online marketing makkelijker maken voor bedrijven. Dit is heel erg kort wie ik ben.

Kun je de producten uit de Connectio studio toelichten? Hoe past alles bij elkaar?

Connectio is een platform met allemaal producten die gericht zijn op Facebook. Het is een mooi platform waar je echter al snel tegen muren aan kunt lopen. Elk van onze producten lost een specifiek probleem op. Laten we Lead Ads als voorbeeld nemen. Met een van onze programma’s kun je direct e-mail adressen verzamelen van klanten en onze software maakt vervolgens de connectie tussen Facebook en je autoresponder. Elke keer als iemand op de link klikt verzamel je automatisch het e-mail adres. Dit heet ConnectLeads. Het haalt de leads direct naar je autoresponder.

Een andere tool doet het omgekeerde. Het heet ConnectAudience en is met name voor mensen die al iets meer bekend zijn met Facebook advertenties. Je kunt specifieke groepen aanmaken (bijvoorbeeld ‘iedereen die de afgelopen week mijn email heeft geopend’), wij halen vervolgens al die e-mails uit jouw CRM en maken daar een doelgroep van in je Facebook Ads account. Zo kun je een selectie maken in je e-maillijst.

Zo hebben we diverse producten die het makkelijker maken om efficient te adverteren op Facebook die elkaar aanvullen.

In hoeverre is ConnectExplore geschikt voor de Nederlandse markt?

Minder goed dan voor de Engelse markt. Alle data komt direct van Facebook. In feite is het een zoekmachine voor interesses op Facebook. Binnen Amerika zijn er meer doelgroepen/ interesses vindbaar dan in Europese markten. In Nederland is er simpelweg minder data en zijn er minder interesses bekend.

Hoe kunnen wij als online marketingbureau Connectio effectief inzetten voor onze klanten?

Het is niet veel anders voor bureaus als voor een persoon zelf. Het gaat altijd om resultaten. Dus hier heb ik geen specifiek antwoord op. Je doet het trucje simpelweg voor meerdere mensen en niet slechts voor je eigen bedrijf. Nummer 1 waar ik naar kijk is ROI. Ik kijk eigenlijk nooit naar klikprijzen, dit is voor mij niet relevant.

Waarom ben je een podcast begonnen?

Het is een goede manier om contact te maken met je doelgroep. Zelf ben ik er fan van op het moment dat ik op de fiets zit of in de auto zit. Dan luister ik er vaak naar. Op internet heb je vaak last van afleiding maar als je naar een podcast luistert is het toch vaak een één op één momentje. Daarnaast is het relatief makkelijk om te produceren. Als ik een idee heb druk ik op opnemen en een kwartier later is het klaar. Dus waarom niet!

Hoe leg je UpViral uit aan mensen die het nu nog niet kennen?

De makkelijkste manier van uitleggen is het Dropbox verhaal. Hoe heb je Dropbox leren kennen? De meeste mensen antwoorden: “Via een vriend of kennis”. Dropbox had op gegeven moment moeite met het winnen van klanten. Dus hebben ze iedere klant een eigen link gegeven, elke keer als een vriend of kennis zich via jou inschrijft krijg jij extra ‘ruimte’. Dat principe is wat UpViral is. Al jouw adressen krijgen een unieke link. Zo kun je mensen belonen of een wedstrijd opzetten. Mensen gaan zo voor jou hun best doen om aanmeldingen te krijgen. Dit is de basis.

Welke tools gebruik je binnen jouw werk en gebruik je ook externe tools?

We gebruiken Slack als teamchat. Verder maken we gebruik van Trello en Butler voor Trello. Daarmee heb je Trello-on-steroids. Persoonlijk gebruik ik heel veel aText. Dit is een tool voor MAC die tijd wint qua teksten typen. Dat is een persoonlijke aanrader. Ook gebruik ik Droplr, Facebooka Ads, Freshdesk en Evernote. Voor Facebook gebruik ik veel Power Editor.

Aan welk nieuw product werken jullie nu en wat is de status van UpTin?

We werken nu aan UpViral. We hebben nu drie mensen fulltime op UpViral. Binnen Connectio zijn we met verschillende producten bezig. Drie daarvan zijn in ontwikkeling en daar zijn we testjes mee aan het doen. Een voorbeeld is ConnectAutomate, hier kan ik nog niet teveel over zeggen. Met Uptin zijn we verder niet meer bezig. Het is niet vernieuwend genoeg. Als ik iets doe wil ik ook dat het een “wow” factor bij mensen teweeg brengt. Ik wil met vernieuwende dingen komen.

De vraag van Anne Raaymakers: Je praat altijd zo snel, is dat een tactiek of ben je gewoon zo?

Dat ben ik echt. Ik zeg wel eens: “als je denkt dat ik snel praat moet je mijn zus eens horen!”. Ik hoor het zo vaak dat ik mijn best doe om vooraf tegen mezelf te zeggen dat ik rustig moet praten. Laatst gaf ik een presentatie en vroeg aan het publiek om met hun handen op en neer te gaan op het moment dat ik te snel praatte. Dat heb je natuurlijk niet als je zelf iets opneemt. Zeker als ik enthousiast ben ga ik wel eens iets té snel.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik wil dat het nut heeft. Dus voor nu zou ik ze in een doos doen tot dat ik er een goed idee voor heb.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Wat je ook doet, zorg dat het waarde heeft. Geef tien keer meer dan dat je ervoor vraagt. Zorg voor een no-brainer-deal. Hoe goed je marketing ook is, uiteindelijk gaat het om je product. Aan een dood paard kun je niet trekken maar heb je een goed product, gaat het eigenlijk vanzelf.

Wil jij alle antwoorden van Wilco weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.
Wil je meer online omzet met behulp van Facebook? Wij kunnen je daar mee helpen. Neem eens een kijkje bij onze Sociale media marketing diensten.

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies