Winst maken met Google AdWords

Winst maken met Google AdWords voor jouw webwinkel

Winst maken met Google AdWords voor jouw webwinkel, hoe pak je dit aan? Een antwoord op deze vraag gaan we in dit artikel niet formuleren, maar we gaan wel de juiste handvatten geven.

In 2017 is er nogal wat veranderd. Om te beginnen heeft de interface van Google AdWords een enorme facelift gekregen en er zijn ook andere grote wijzigingen geweest waar we ons nu even niet op focussen. Wij gaan het hebben over: “hoe kun je nu winst maken met de inzet van Google AdWords?”.

Er zijn heel veel webwinkels en heel veel partijen die Google AdWords inzetten. Hierdoor is de concurrentie enorm toegenomen de afgelopen jaren. Het is ook veel moeilijker geworden om een goed renderende campagne te maken. Het wordt steeds belangrijker om  ervoor te zorgen dat de campagne strak wordt ingericht en op regelmatige basis wordt onderhouden. Wat zijn de meest belangrijke zaken om rekening mee te houden?

De juiste KPI’s bepalen

Wat zijn nu de KPI (Key Performance Indicators) getallen waar jij de komende tijd op gaat sturen? Als we even specifiek kijken naar webwinkels is de conversieratio natuurlijk van het grootste belang. Naast dit cijfer echter moet je zeker ook naar andere cijfers kijken. Denk bijvoorbeeld aan je marges op verschillende productgroepen. Voor het ene product heb je een hoger conversieratio nodig dan voor het andere.

De eerste stap naar meer winstgevendheid is weten wat je doormeet. Als je het mij vraagt blijft de conversieratio het allerbelangrijkste. De CTR(Click Through Ratio) en de bounceratio zijn andere KPI’s die hierin leidend zijn.

Conversies doormeten (e-commerce)

Dit is natuurlijk het meest logische om te doen. Bij de meeste content management systemen kunt je dit gemakkelijk instellen. Toch is het van belang om de instellingen even goed te controleren. In het afgelopen jaar zijn we aardig wat projecten tegen gekomen waarbij we eerst de conversie meting goed moesten instellen. KPI’s en conversies doormeten zijn de randvoorwaarden om op weg te gaan naar een winstgevende Google AdWords campagne.

Advertentieplanning inzetten

Advertentieplanning is een van de meest vergeten dingen. Wil je hier meer over weten lees dan het artikel Advertentieplanning binnen Google AdWords. Voor elke webwinkel zijn de tijden anders maar er zijn voor iedereen bepaalde tijden waarop mensen meer/vaker of eerder kopen. Dan wil je goed gezien worden. Juist op dagen/tijden waar mensen minder kopen wil je juist minder geld besteden. Vergeet dus absoluut niet om hier naar te kijken.

Apparaten apart analyseren

Dit wordt nog heel weinig gedaan. Kijk naar mobiel, tablet en desktop. In de afgelopen jaren is veel conversie verplaatst van desktop naar mobiel. Wat gebeurt er bij jouw webshop, zie jij dit ook terug? In mijn ervaring kan het nogal verschillen afhankelijk van het product dat jij verkoopt. Bij ene webwinkel komt 50-60% van de conversies vanuit een mobiel apparaat terwijl er bij een andere webwinkel met een ander type product juist helemaal niet mobiel wordt gekocht. Dit moet je goed in beeld hebben zodat je ook daar met bod aanpassingen aan de slag kunt.

Alle extenties gebruiken

Dit moet je regelmatig controleren. Je hebt ongetwijfeld verschillende extenties aanstaan. Loop deze om de paar maanden even langs, soms valt er namelijk eentje weg / komt er eentje bij of wordt iets anders belangrijk. Vergeet niet om de DGOC SEA Checklist te downloaden waarin allerlei werkzaamheden staan die je wekelijks, maandelijks of per kwartaal zou moeten uitvoeren.

Remarketing afschaffen?

Remarketing is inmiddels een best interessant onderwerp. Ik heb veel campagnes gehad waarbij de vraag werd gesteld wat het nu ervan is? Ik zie er zelf steeds minder of zelfs geen conversies uit komen. Daar valt natuurlijk over te twisten. Je hebt een contactmoment met een potentiële klant en het is een stukje merkbekendheid. Daardoor is de kans dat men uiteindelijk bij jou uit gaat komen een stukje groter. In een heftig concurrerende markt waarbij de marges ook nog eens onder druk staan kan het echter een verschil maken binnen je budget door dit stuk eruit te halen en te investeren in iets waar je wel direct resultaat van terug kunt zien. Overweeg dus goed of het in jouw campagne echt iets toevoegt.

Google Shopping focus

Google Shopping is enorm prominent geworden. Het aandeel binnen Google AdWords campagnes is dus ook enorm toegenomen. In veel gevallen komt 60-70% van de totale omzet hier vandaan. Dit betekent dat het belangrijk is dat je tijd ook echt besteed aan het managen van je Google Shopping activiteiten en er voor zorgt dat deze goed in elkaar steken.

Sturen op marge

Afhankelijk van het soort product dat je hebt kun je overwegen om specifiek op een aantal producten wel de adverteren maar op andere niet. Op producten met hoge marges wil je natuurlijk adverteren, simpelweg omdat de winstgevendheid daar groter is. Dit kan een factor zijn om op te sturen. Je hoeft niet per see op je volledige aanbod te adverteren. Wees daar kritisch op.

Aanbod analyseren

Hoe ziet jouw product aanbod eruit ten opzichte van jouw concurrenten die ook actief zijn in Google AdWords. Als er wordt gezocht op bepaalde producten waarbij het aanbod nog geen 10% in volume / keuze is van een vergelijkbare andere webwinkel kan het verstandig zijn om tijdelijk niet op deze groep te adverteren omdat je je hiermee in de vingers snijdt.

Conversie optimaliseren

Je kunt hartstikke veel geld stoppen in je campagnes, dit is soms winstgevend en soms wat minder. Dit zit hem vaak in hele kleine dingen. Stel dat je gemiddelde orderwaarde 50 euro is en je conversie percentage is 2%. Dit is een aardig begin afhankelijk van je situatie. Maar wat nou als je in staat zou zijn om van die 2% een stabiele 3% te maken. Het zou veel verschil kunnen maken in je omzet. Soms is het dan ook verstandig om niet meteen grote bedragen te investeren in Google AdWords, maar om meer te kijken naar je conversie percentage. Hoe zorg ik ervoor dat er minder mensen afhaken in mijn webwinkel, waar haken ze op af? Ga er mee aan de slag.

Dit artikel is een publicatie in de serie artikelen rondom webwinkel marketing. Bezoek ook onze stand op de Webwinkel Vakdagen op 24 of 25 januari.

Marc