Bart van den Belt over de Zakelijk Succes Academy
arrow_drop_up arrow_drop_down
14 maart 2017 

Zakelijk succes met Bart van den Belt

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via dit blog. Vandaag gaat Marc in gesprek met Bart van den Belt, businesscoach en eigenaar van de Zakelijk Succes Academy.

Wie is Bart van den Belt?

Ik ben 32 jaar, zeer gelukkig getrouwd met Sanne. Ik ben 10 jaar getrouwd met haar waarvan 8 jaar gelukkig. De eerste twee jaar hebben we hard gewerkt aan onszelf.

Aan de ene kant geef ik inspiratie sessies in het bedrijfsleven over (persoonlijk) leiderschap en creatief denken. Aan de andere kant ben ik oprichter en eigenaar van de Zakelijk Succes Academy waarin we als doel hebben om de zoveel mogelijk professionele ZZP’ers te helpen om hun bedrijf echt goed neer te zetten.

Hoe is de Zakelijk Succes Academy ontstaan?

Ik ben ooit begonnen als entertainer, als goochelaar. Dat ging zo goed dat ik daar een bedrijf omheen bouwde, een artiestenbureau. Deze heb ik verkocht in 2010. Daarna ben ik begonnen als spreker en trainer. Ik heb zelf heel veel trainingen gevolgd in Amerika. Op een dag werd ik gebeld door een vriendin die een praktijk had gekocht met haar man. Ze vroeg me of ik een keer met hen kon komen praten. Toen dacht ik: “Hier wil ik iets mee. Ik wil mensen helpen om hun bedrijf goed neer te zetten”.

Online cursus of live event?

100% live! Ik geloof echt dat we alleen een verschil kunnen maken als we elkaar aankijken. Als ik zie wat je raakt en niet raakt, wat je wenkbrouwen omhoog laat gaan en dat soort dingen. Verder word ik ook simpelweg gelukkig van op het podium staan. Ik merk ook dat je niet altijd alle informatie in één of twee dagen kunt doorlopen. Daarbij is het handig als je de info later nog eens kunt doorbladeren. Vandaar dat we drie dingen hebben. Ten eerste het Zakelijk Succes Seminar, dat is een kennismakingstraining. Vervolgens heb je de Academy, dit is een volledige opleiding. Ten slotte hebben we de Online Marketing Machine. Dat is een driedaagse training over online marketing. Zeker die laatste wordt vaak gecombineerd met de online trainingen.

Waarom richt jij je op de ZZP ondernemer?

Dat vraag ik me zelf ook wel eens af. Ik kan een goede boterham verdienen in het bedrijfsleven als online marketing consultant. Maar mijn hart ligt daar niet. Mijn hart ligt bij drie groepen mensen. Ik vroeg mezelf wat succes voor mij inhoudt. Succes is voor mij doen wat ik leuk vind met mensen waar ik om geef in een omgeving waarin ik iets kan betekenen. Als ik dan kijk van business naar business bij grote bedrijven zoals verzekeraars, dan ga ik naar huis en heb niet het idee dat ik iets heb veranderd. Op het moment dat ik in de zorg sta, het onderwijs of met ZZP’ers dan zie ik dat wat we doen direct invloed heeft. Ik merk dat veel ZZP’ers niet denken als een ondernemer. Dat vind ik ook meteen het leuke aan deze doelgroep. Ik wil hen helpen denken als een ondernemer. Ze zijn vaak inhoudelijk heel goed maar hebben geen idee hoe ze een bedrijf op moeten zetten.

Welke online marketing kanalen gebruik je voor jouw organisatie?

De belangrijkste is nog altijd organisch gevonden worden. We werken hard aan organische resultaten en komen ook steeds beter bovenaan. Als ik op Bartvandenbelt.nl iets publiceer wat gerelateerd is aan creatief denken of leiderschap staat dit binnen een week bovenaan in Google. Bij Zakelijk Succes werken we nog aan de pagina autoriteit. Je ziet dat onze klanten publiceren over ons.

Wat was jouw belangrijkste les als ondernemer?

Screw it, let’s do it. Waag de sprong. Er is altijd een reden om het niet te doen. Maar je moet je realiseren dat er ook altijd een reden is om het wél te doen. Wat je daarvoor nodig hebt is veerkracht. Dat je bereid bent om ook opnieuw op te krabbelen als het een keer mis gaat.

Welke rol speelt jouw christelijke identiteit bij het ondernemen?

Dat speelt absoluut een rol als ondernemer. Ik als ondernemer ben zo krachtig als ondernemer als ik ben als mens. Ik ben een volger van Jezus Christus, dat is mijn voorbeeld in hoe er geleefd moet worden. Met mededogen, compassie, liefde en dienstbaarheid leven. Veel trainers hebben de insteek dat het bedrijf in dienst moet staan van jou. Ik zie dat net even iets anders. Ik sta in dienst van God en dat betekent dat ik in dienst sta van mijn bedrijf en moet mijn bedrijf in dienst staan van de mensen die ik bedien.

Mijn geloof is de basis van waaruit ik leef. Dat heeft mijn identiteit hervormd. Daardoor zijn ook overtuigingen veranderd, zijn mijn normen en waarden veranderd. De hele grondhouding van waaruit ik leef is veranderd.

Welke verschillen zie jij tussen B2B en B2C online marketing?

Er zijn veel verschillen. Uiteindelijk werk je van mens tot mens. Dus communicatie is altijd op een persoonlijke toon en de eerste vraag die je stelt is “Zullen we je zeggen? Mogen we elkaar bij de voornaam noemen?”. In de strategie bij online marketing zijn er wel verschillen.

Bedrijven hebben een vast budget en willen een snelle oplossing voor dat budget. Als je met consumenten werkt dan gaat het over hun eigen geld, hebben vaak minder ter beschikking en hebben het niet gereserveerd ervoor. Dat betekent dat het commitment niveau om iets te kopen veel hoger moet zijn. Daardoor moet de lead funnel bij consumenten veel langer zijn dan naar bedrijven.

Wat kunnen we verwachten van De Online Marketing Machine?

De training wordt vormgegeven bij het boek. Dat is even goed om te weten. Wat je kunt verwachten is een boek dat gaat over de complete online marketing strategie. Als je ondernemer bent en je wilt leren hoe online marketing werkt en hebt er nog niet veel verstand van óf je hebt een website en geen idee hoe je daar aanvragen op krijgt, dan moet je dit boek lezen. Aan het einde van het boek snap je hoe het werkt.

In essentie zijn er heel veel puzzelstukjes in de online marketing waarvan je denkt “hoe dan?” en “waar zit dat dan?”. Ik heb een soort workflow gemaakt waarbij alle puzzelstukjes in één keer op de plaats komen en aan het einde van het boek snap je gewoon hoe de puzzel werkt.

Wat voegt dit boek toe aan het bestaande aanbod?

Ik heb heel veel boeken gelezen over online marketing waarbij het over één onderwerp gaat. Dit boek is in Nederland (voor zover ik het weet) het enige boek dat in één keer een blauwdruk geeft van stap a t/m z hoe je je marketing opbouwt. Het overzicht van de workflow geeft al zo veel duidelijkheid over hoe de puzzelstukken in elkaar passen. Vervolgens gaan we de diepte in. Iedere MKB’er of ZZP’er zou dit boek moeten lezen.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Ik zou ze in de kledingkast van mijn vrouw stoppen zodat op het moment dat zij de deur open doet al die ballen eruit rollen. Of ik zou een heel klein badje maken en er zelf in gaan liggen. Ik zou er grappen mee uit gaan halen.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Trek de gashendel open! Je kunt zoveel redenen bedenken om niet het volledige budget open te trekken bij opt-ins kopen, op traffic genereren. Als je wil groeien hoef je maar één ding te doen en dat is de gashendel open trekken.

Wil jij alle antwoorden van Bart weten en het hele verhaal horen? Abonneer je dan op de podcast om naar dit interview te luisteren en mis geen aflevering meer.

Wil jij meer online omzet? Neem dan eens een kijkje bij onze online marketing diensten, wij helpen je!

Over de schrijver
Marc de Groot begon eind jaren '90 zijn avontuur in de wondere wereld van online marketing. Marc is eigenaar van DGOC Online Marketing en actief als online strateeg en "het gezicht van". Daarnaast is Marc sinds 2019 docent e-commerce aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.
Reactie plaatsen

Wij houden van cookies